maanantai 6. heinäkuuta 2020

Sammakko ja sen kehitysvaiheet

Kävimme lasten kanssa tutkimassa pientä sammakkolampea, jossa näkyi sammakon eri kehitysvaiheissa olevia sammakkoja. Oli pieniä nuijapäitä, vähän isompia jalallisia nuijapäitä ja pieniä sammakoita, joilla oli vielä pyrstöä näkyvillä. Näiden katseleminen oli lapsista mielenkiintoista ja myöhemmin kotona päätimme tehdä sammakoihin liittyvän askartelun.

Löysin netistä ilmaisen monisteen, josta leikkasin sammakon kehitysvaiheisiin liittyvät valmiit kuvat ja liimattiin ne yhdessä vihreälle vähän paksummalle askartelupaperille. Piirsin samalle vihreälle paperille sammakon pään sekä jalat ja ne leikattiin irti samoin kuin kehitysvaiheiden suikaleet paperien reunasta. 


Taitoin leikatut sammakon kehitysvaiheiden suikaleet niin, että päälimmäiseksi jäi vihreä paperi. 



Leikkaamisen jälkeen lapset innostuivat heti liimaamaan valitsemansa isot askartelusilmät sammakoilleen ja piirsivät samalla kasvoihin pienet suut sekä sieraimet mustalla tussilla.


Silmien liimausten kuivuttua kiinnitettiin taitetut kehitysvaiheiden suikaleet sammakon pään toiselle puolelle ja sinne liimattiin myös sammakon etujalat. Kehitysvaiheiden suikaleen viimeisen taitoksen taakse liimattiin lopuksi takajalat.



Olimme jo aikaisemmin liimanneet toiseen kehitysvaiheden suikaleeseen englanninkieliset sammakon kehitysvaiheet, jotka löytyivät myös monisteesta. Toiseen sammakkoon taas kirjoitimme lopuksi sammakon kehitysvaiheet suomeksi. 



Tämä oli lapsista hauska askartelu ja aiheutti paljon hyvää keskustelua sammakoista ja siitä, miten ne elävät. Puhuimme myös siitä, miten sammakonkutua löytyy keväisin ojista tai lammikoista, ja ette se sekä nuijapäät ovat rauhoitettuja. Lisäksi lasten isoäiti kertoi muutaman hauskan kohtaamisensa sammakkojen kanssa ja halusivatpa lapset katsoa vielä Prinsessa ja sammakko -elokuvan viikonloppuna. Erilaisia hauskoja sammakkojuttuja riittikin monelle päivälle!

Piirtämäni kaavat sammakkoon ja sen jalkoihin löydät tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti